BYD, ’s werelds toonaangevende fabrikant van nieuwe-energievoertuigen, introduceert met trots de SEAL 6 DM-i aan Europese klanten en biedt daarmee revolutionaire Super Hybrid met DM-technologie aan kopers van gezinsauto’s en stationwagens.
- De geavanceerde Super Hybrid met DM-technologie (Dual Mode) combineert een EV-rijervaring met de extra flexibiliteit van een compacte benzinemotor
- Tot 105 km puur elektrisch bereik en een gecombineerd bereik van meer dan 1500 km op een volle accu en een volle tank
- Ruime cabine en tot 1535 liter bagageruimte in SEAL 6 DM-i TOURING
- Uitgebreide standaarduitrusting biedt veel waar voor uw geld
Met een comfortabele, ruim interieur vol met BYD’s kenmerkende innovatieve technologieën en een enorm elektrisch en gecombineerd bereik in de praktijk dankzij de geavanceerde Super Hybrid-aandrijving, is de SEAL 6 DM-i de perfecte keuze voor zowel professionele als particuliere klanten die op zoek zijn naar een EV-rijervaring met de flexibiliteit in de praktijk van Super Hybrid met DM-technologie. Hij is verkrijgbaar als sedan en, in een nieuwe carrosserievorm voor BYD in Europa, als uiterst praktische stationwagen met een bagageruimte van maar liefst 1535 liter (met neergeklapte stoelen).
De SEAL 6 DM-i is het tweede Super Hybrid-model dat BYD in Europa op de markt brengt, na de populaire SEAL U DM-i SUV, een model waarvan inmiddels wereldwijd meer dan een miljoen exemplaren zijn verkocht. Hij maakt gebruik van een versie van de beproefde aandrijflijn van die auto, in combinatie met het lagere profiel van de sedan– en stationwagencarrosserieën, om een indrukwekkend rendement te leveren.
Stella Li, Executive Vice President van BYD, zei: “We hebben altijd geloofd dat Super Hybrid met DM-technologie een gamechanger is, omdat het klanten in staat stelt om te rijden in een EV zonder rijbereikangst. Dit is bewezen met onze SEAL U DM-i SUV en we zijn ervan overtuigd dat ons nieuwste model, als sedan en stationwagen, hetzelfde potentieel heeft. De mogelijkheid om als EV door de stad te rijden of dagelijks naar het werk te pendelen, en toch meer dan 1500 km te kunnen afleggen op een volle accu en een volle tank, is een aantrekkelijke eigenschap.”

DOOR DE OCEAAN GEÏNSPIREERD ONTWERP EN VOLLEDIGE MODULEERBAARHEID
De BYD SEAL 6 DM-i sedan is 4840 mm lang, 1875 mm breed en 1495 mm hoog, waarmee hij duidelijk tot de categorie gezinsauto’s behoort. Hij heeft een royale wielbasis van 2790 mm, die langer is dan die van alle andere sedans in het C-segment. Het ontwerp van de voorkant is geïnspireerd op de oceaan en combineert vloeiende vormen met scherpere lijnen in de onderste bumper voor een sportieve, dynamische look die toch bijdraagt aan de ongelooflijke efficiëntie van de auto.
De SEAL 6 DM-i biedt comfortabel plaats aan vijf volwassenen, met uitstekende been- en hoofdruimte achterin. De bagageruimte is ruim genoeg voor grote koffers of boodschappentassen, met een inhoud van 491 liter, die kan worden vergroot tot 1370 liter wanneer de 40:60 neerklapbare achterbank wordt neergeklapt.
De op golven geïnspireerde grille heeft een strak, minimalistisch ontwerp en is voorzien van een actief luchtinlaatsysteem dat de aerodynamische efficiëntie verhoogt. De opvallende omgekeerde trapeziumvormige onderste grille wordt geaccentueerd door chromen details en carrosseriekleurige randen, wat zorgt voor een onderscheidende, verfijnde uitstraling. Het ‘gezicht’ van de SEAL 6 DM-i wordt gecompleteerd door kristalachtige koplampen die op alle versies van de auto zijn voorzien van full-led-technologie en die de glinstering van oceaangolven weerspiegelen in een uniek kenmerk.
Aan de zijkanten accentueren gebeeldhouwde dubbele taillelijnen het gestroomlijnde profiel en het wendbare silhouet van de SEAL 6 DM-i, ondersteund door 18-inch ‘flying axe’-lichtmetalen velgen die het gevoel van snelheid en precisie versterken en verwijzen naar de sterke prestaties van de auto, zelfs wanneer deze stilstaat.
Aan de achterzijde zijn de achterlichten van de SEAL 6 DM-i voorzien van hoogwaardige rookafwerking en gelaagde LED-matrixsequenties die zijn ontworpen om een vloeiende visuele beweging te creëren.

STIJLVOLLE LOOK VOOR BYD’S EERSTE EUROPESE STATIONWAGON
De stationwagenversie van de auto, genaamd SEAL 6 DM-i TOURING, heeft precies dezelfde lengte en breedte als zijn sedan-broertje, maar is met 1505 mm iets hoger. Hij heeft ook dezelfde wielbasis, waardoor hij meer binnenruimte biedt dan veel concurrerende hybride stationwagens in het C-segment. In combinatie met de efficiëntie van de Super Hybrid-aandrijving is dit een opvallend model in zijn klasse, dat zowel capabel als praktisch is en tegelijkertijd geschikt is voor dagelijks volledig elektrisch gebruik en een enorme flexibele actieradius in de praktijk biedt.
De belangrijkste designelementen aan de voorkant zijn hetzelfde gebleven als bij de sedan, terwijl het zijprofiel de dubbele taillelijn combineert met een licht hellende achterste daklijn en een contrasterende afwerking in de D-stijl die een ‘zwevend’ effect creëert. Het algehele uiterlijk combineert praktische elementen, zoals standaard aluminium dakrails, met een dynamische uitstraling.
De achterkant is voorzien van dezelfde complexe LED-matrix achterlichten, samen met een geïntegreerde ruitenwisser/sproeier die is ontworpen om het zicht tijdens langere ritten te behouden. De totale luchtweerstandscoëfficiënt van de SEAL 6 DM-i TOURING is slechts 0,280, een indrukwekkend laag cijfer voor een stationwagen en een factor die bijdraagt aan zijn baanbrekende efficiëntie.
De eerste stationwagen van BYD in Europa heeft een ruime en flexibele laadruimte. Achter de achterbank is er 500 liter laadruimte beschikbaar, tot aan de hoedenplank, en 675 liter als u daarbovenop laadt. En met de 40:60 neerklapbare tweede zitrij ingeklapt, bedraagt de uiteindelijke bagageruimte maar liefst 1535 liter. De laadruimte is ook gemakkelijk toegankelijk dankzij een elektrische achterklep, standaard op alle versies, die op afstand kan worden bediend met de sleutelknop.

SUPER HYBRID MET DM COMBINEERT PRESTATIES MET EEN ENORM BEREIK
De SEAL 6 DM-i is gebaseerd op BYD’s baanbrekende Super Hybrid met DM-technologie (Dual Mode), die de voordelen van een EV-rijervaring – verfijning en respons – combineert met de flexibiliteit van BYD’s zelfontwikkelde benzine-elektrische hybride systeem. Hij beschikt over verschillende exclusieve innovaties van BYD, waaronder dubbele hogesnelheids-elektromotoren met een geïntegreerde controller, een Blade-batterij en een Xiaoyun 1,5-liter benzinemotor met een baanbrekend thermisch rendement van 43%.
Zoals de naam al aangeeft, kan Super Hybrid met DM-technologie op twee verschillende manieren werken: EV, waarbij de wielen uitsluitend door de elektromotor worden aangedreven, en HEV, waarbij hetzelfde principe meestal van toepassing is; in deze gevallen levert de benzinemotor via een omvormer stroom aan de accu en de elektromotor, en heeft de auto het rijgedrag van een pure EV. Op momenten dat extra vermogen nodig is, kan de HEV-modus overschakelen van serieel naar parallel, waardoor het potentieel van de benzinemotor en de elektromotor worden gecombineerd.
Het resultaat is een aandrijflijn die het grootste deel van de tijd functioneert als een elektrische auto, met een puur elektrisch bereik tot 105 km dankzij de grotere van de twee Blade-accu’s van de SEAL 6 DM-i. En de intelligente besturing van de systemen (de ‘i’ in DM-i) tilt de efficiëntie boven die van alle concurrenten uit, met een gewogen gecombineerd brandstofverbruik van slechts 1,5 l/100 km en een gecombineerde actieradius, op een volledig opgeladen accu en een volle tank benzine, van maar liefst 1505 km. Dit maakt de SEAL 6 DM-i een uitstekend alternatief in de praktijk, niet alleen voor mild hybrides, maar ook voor traditionele modellen met een pure verbrandingsmotor, dankzij de combinatie van een groot rijbereik en de mogelijkheid om veel ritten te maken zonder ook maar een druppel benzine te verbruiken.
Naast deze indrukwekkende efficiëntiecijfers levert de Super Hybrid met DM-technologie ook comfortabele prestaties; alle versies van de SEAL 6 DM-i kunnen in minder dan negen seconden van 0 naar 100 km/u accelereren en een topsnelheid van 180 km/u halen.
Bovendien maakt Super Hybrid met DM-technologie gebruik van zijn Blade Battery om Vehicle to Load te ondersteunen, waarmee apparaten – van een draagbare grill of een luchtcompressor tot een koffiezetapparaat of kerstverlichting – kunnen worden gevoed met maximaal 3,3 kW. Dankzij deze functie ondersteunen alle versies van de SEAL 6 DM-i en SEAL 6 DM-i TOURING een actieve levensstijl, waar dan ook, van de oprit tot het bos of het strand.
Er zijn twee configuraties van Super Hybrid beschikbaar in de SEAL 6 DM-i. In de Boost-specificatie is de capaciteit van de Blade Battery 10,08 kWh en het maximale systeemvermogen 135 kW. Dit is de versie met het grootste gecombineerde WLTP-bereik, namelijk 1505 km/1350 km (respectievelijk SEAL 6 DM-i/SEAL 6 DM-i TOURING).
De Comfort Lite- en Comfort-edities van de SEAL 6 DM-i hebben een hoger systeemvermogen (156 kW) en een grotere batterij (19 kWh). Deze versies van de SEAL 6 DM-i en SEAL 6 DM-i TOURING kunnen verder rijden op alleen elektriciteit, respectievelijk 105 km en 100 km. De gecombineerde WLTP-actieradius van deze modellen is 1455 km (SEAL 6 DM-i) en 1350 km (SEAL 6 DM-i TOURING).

EEN PREMIUM, PRAKTISCHE RUIMTE VOOR COMFORT OP LANGE AFSTAND
Ruimte en comfort gaan hand in hand in het interieur van de SEAL 6 DM-i, dat een verfijnd ontwerp combineert met hoogwaardige materialen en natuurlijk de gebruikelijke innovatieve technologieën van BYD. Het dashboard sluit aan bij het op de oceaan geïnspireerde ontwerp van het exterieur, met vloeiende lijnen die zich uitstrekken over de voorkant van het interieur tot aan de deurpanelen. Dit omhullende ontwerp zorgt voor een premium afwerking en een sfeer die ruimte-efficiëntie combineert met comfort.
Het hart van het dashboard wordt gevormd door een infotainmentscherm met hoge resolutie (12,8 inch of 15,6 inch, afhankelijk van het uitrustingsniveau) en dankzij een paar USB-poorten (één 18 W Type C, één 60 W Type C) in de voorste cabine en nog twee 18 W Type C-aansluitingen achterin kan iedereen in het interieur gemakkelijk verbonden en opgeladen blijven. Een 50 W draadloos oplaadstation voor smartphones is ook beschikbaar op de meeste versies.
De Comfort-versie van de SEAL 6 DM-i zijn uitgerust met een panoramisch schuifdak dat het interieur met natuurlijk licht overspoelt en kan worden geopend om de frisse buitenlucht binnen te laten.

COMPLETE REEKS VEILIGHEIDS- EN RIJASSISTENTIESYSTEMEN
De SEAL 6 DM-i is ontworpen voor zowel stadsgebruik als lange ritten en beschikt daarom over een uitgebreide reeks veiligheids- en rijassistentiesystemen. Alle versies van de auto zijn uitgerust met zeven airbags (bestuurder, voorpassagier, middenvoor, twee voorzijde en twee gordijnairbags), dubbele voorgespannen veiligheidsgordels met hoogteverstelling, ISOFIX- en i-Size-bevestigingen op de buitenste achterstoelen en de voorpassagiersstoel, Child Presence Detection en een snelheidsafhankelijk automatisch vergrendelingssysteem.
De lijst met rijhulpsystemen omvat parkeersensoren voor en achter, achteruitkijkcamera en 360°-camera’s, adaptieve cruisecontrol en intelligente cruisecontrol, dodehoekdetectie, direct vermoeidheidsbeheer voor de bestuurder, waarschuwing voor achteropkomend verkeer en remmen, rijbaanassistentie, waarschuwingen voor botsingen voor en achter en een waarschuwing voor het openen van de deur.
ONTWORPEN VOOR HET LEVEN, UITGERUST VOOR HET LEVEN
De SEAL 6 DM-i is ontworpen voor klanten die geen compromissen willen sluiten op het gebied van dagelijks gebruik en actieradius in de praktijk – en de standaarduitrusting is dan ook bijzonder uitgebreid.
Het assortiment begint met Boost, dat wordt geleverd met metallic lak, led-koplampen, achterlichten en dagrijverlichting, 17-inch lichtmetalen velgen, automatische ruitenwissers, elektrisch verstelbare voorstoelen, elektrisch verstelbare zijspiegels, een 8,8-inch digitaal instrumentenpaneel, een 12,8-inch touchscreen-infotainmentsysteem, vier USB-poorten, parkeersensoren achter en een achteruitrijcamera, en Vehicle-to-Load-functionaliteit. Specifieke kenmerken van de SEAL 6 DM-i TOURING zijn aluminium dakrails, een elektrische achterklep en een achterruitwisser/sproeier.
Naast de grotere accu voor een grotere puur elektrische actieradius en een snellere ingebouwde wisselstroomlader, heeft de topversie Comfort een groter infotainmentdisplay van 15,6 inch, waarmee BYD zijn technologische kracht benadrukt met het comfortabel grootste scherm in zijn klasse. Daarnaast is deze versie voorzien van een verwarmd stuurwiel, ‘puddle lights’ in de zijspiegels, 18 inch lichtmetalen velgen, privacyglas achter, ritmegevoelige sfeerverlichting, een automatisch dimmende achteruitkijkspiegel, een draadloos oplaadpad voor smartphones en een verbeterd audiosysteem met acht luidsprekers.